Het leerprogramma
Materiële voorzieningen
Deze docenten staan voor de zeer moeilijke taak ge
stalte te geven aan een opleiding, die nieuw en uniek is
voor ons land. Ten dele zijn het mensen uit de practijk
van het filmwezen, voor wie het docentschap een extra
en waarschijnlijk een zeer zware belasting zal vormen van
hun toch al drukke werkkring. Ten dele zijn het personen,
die al over een zeer ruime onderwijservaring beschikken.
Maar voor beide groepen ligt hier toch een volkomen
nieuwe taak. Zij zijn echter alle van groot enthousiasme
vervuld en hebben zich voorgenomen in nauw onderling
contact en overleg het beste van deze opleiding te maken.
Het met veel zorg en, zoals reeds gezegd, na uitvoerige
studie van soortgelijke vakopleidingen elders Parijs,
Rome. Madrid, München. Berlijn. Moskou, Londen en een
aantal Amerikaanse universitaire opleidingen op filmge-
bied samengestelde leerprogramma voorziet in een
opleiding, die tegelijk breed en degelijk mag genoemd
worden. Er is rekening gehouden zowel met een vorming
in de algemene vakken, die de achtergrondkennis moeten
bieden voor alle werkers in het filmbedrijf, als met de
speciale vakkennis, die voor toekomstige scenarioschrijvers
en personen, die een leidende functie moeten gaan in
nemen in de sector van de filmhandel, absoluut vereist is.
In de afdeling „Scenario en draaiboek"
zullen de volgende vakken worden gedoceerd:
1. Algemene filmcultuur (waaronder geschiedenis van de
cinematografie, filmaesthetiek, en sociale betekenis
van de filmkunst.
2. Technische grondslagen van de cinematografie (came
ratechniek, montagetechniek, decor- en trucagetechniek,
laboratoriumtechniek, geluidstechniek en projectie
systemen).
3. Dramaturgie (waaronder een inleiding tot de algemene
dramaturgie, speciale filmdramaturgie, en facultatief:
een inleiding tot de wereldliteratuur).
4. Uitdrukkingsmogelijkheden van het medium film
5. Techniek van het scenarioschrijven.
6. Draaiboektechniek.
In de afdeling ..Filmhandel" zijn de vakken:
1. en 2. Dezelfde als bij „Scenario en draaiboek".
3.
4.
Filmeconomie (waaronder een inleiding tot de alge
mene economie, structuur van de filmmarkt, factoren
die de filmconsumptie beïnvloeden, en public rela
tions)
Filmrecht en filmwetgeving.
5. Organisatie en techniek van de filmhandel (zoals gang
van zaken bij import en verhuur, programmerings
problemen van de bioscoop, leiding en organisatie van
een filmbedrijf).
6. Sociale psychologie en sociologie (zowel een alge
mene inleiding in beide vakken als een speciale be
handeling van de sociaal-psychologische en sociolo
gische problemen van film en bioscoop).
De wijze waarop deze leerstof behandeld zal worden,
zal zijn afgestemd op de practijk, waarbij van de cursisten
zelf veel activiteit, practische oefeningen, het uitwerken
van opdrachten, teamwork en zelfstudie geëist zal worden.
Prof. Idenburg wees er op, dat deze opleiding zonder
de belangrijke financiële steun van de Nederlandsche
Bioscoop-Bond niet mogelijk zou zijn geweest. Niettemin
zal het Instituut het voorlopig met zeer bescheiden midde
len moeten doen.
De huisvesting (leslokaliteiten) is nog wat beperkt en
hier en daar wellicht nog wat primitief. Het Instituut
beschikt nog maar over een bescheiden bibliotheek voor
de zelfstudie der cursisten, terwijl men zich met de be-
Scène uit „STORY
WITH A BEARD",
een film van Joop
Geesink's Dollywood.
Art director: Henk
Kabos. Camera: Cor
Icke en Fred van der
Boezem.