U^J/lc
->+*~y$:
£>CJ
Het Nederlandsche
Roode Kruis dankt
a<^
Ook de overeenkomst van ASCAP met de
producenten is onwettig
Rechter Leibell verklaarde verder, dat, ofschoon
door de auteurswet aan ieder lid van de ASCAP
een monopolie wordt verleend over zijn door au
teursrecht beschermd werk, het onwettig is, dat de
bezitters van een aantal door de auteurswet be
schermde werken hun auteursrechten door een
overeenkomst of een regeling verenigingen, zelfs i
indien het slechts geschiedt met het doel hun'
eigendomsrechten beter te beschermen.
Voorts schreef hij, dat uit bewijsvoeringen in
het onderhavige geval gebleken was, dat de AS
CAP in de loop van 34 jaar „een monopolie heeft
opgebouwd betreffende de muziek, die bij de ver
vaardiging van films wordt gbruikt", en dat zij
daardoor de antitrust-wetten geschonden had.
Ook door haar overeenkomst met de producen
ten maakte de ASCAP zich schuldig aan schen
ding der antitrust-wetten, „welke overeenkomst de
openbare vertoning van films voor het behalen
van winst beperkt tot die theaters, welk een ver
gunning van de ASCAP bezitten."
De Rechter stelde voor hieraan een einde te
maken door concessionnering bij de bron en ver
klaarde: „Ongetwijfeld zou het een eenvoudiger
en juistere regeling voor de bezitter van het au-
teursreht zijn, rechtstreeks met de producent te
onderhandelen zowel over het recht tot synchroni
satie als over de opvoeringsrechten, wat de film
producent in staat zou stellen beide rechten tege
lijkertijd te verwerven, zodat hij op zijn beurt de
film zou kunnen verhuren zonder van de exploi-^
te-urDrcchl xJjn, i echts Li etlu mei do producent te
langen".
„Maar", overwoog de rechter, „ik koester niet
de minste twijfel, dat op de een of andere manier
de geldswaarde voor de opvoeringsrechten door
de bezitter van het auteursrecht zou worden ge-
eist en ten slotte zou worden afgewenteld op de
exploitant. Het eindresultaat zou zijn, dat de ex
ploitant niet afzonderlijk zou worden belast voor
de opvoeringsrechten, zoals nu door ASCAP ge
schiedt, maar dat hij voor die rechten zou wor-
m belast 'm de totale huurprijs".
Memorandum der producenten
In de laatste week van October 1948 werd door
de Society of Independent Motion Picture Produ
cers en R.K.O. Radio een gemeenschappelijk me
morandum bij het Federale Hof ingediend, waarin
om bescherming werd verzocht tegen mogelijke
verliezen betreffende reeds voltooide filmproduc
ties. Zij vreesden ten gevolge van bovenvermeld
rechterlijk bevel te zijner tijd gedwongen te zul
len worden de opvoeringsrechten voor de muziek
te moeten verwerven van alle films, wefke zij ge
maakt hadden.
Einde October besliste rechter Leibell, dat AS-
CAP en zijn individuele leden geen betaling voor
openbare opvoeringsrechten zouden kunnen innen
van filmproducenten voor films, welke reeds ver
vaardigd zijn.
Verder stelde hij, dat een tegenwoordig lid vani
de ASCAP ondanks eventueel bedanken voor het(
lidmaatschap dezer vereniging toch „niet gerech
tigd zou zijn uit hoofde van zijn onwettig gedrag
in het verleden te incasseren door splitsing van
openbare opvoerings- en synchronisatie-rechten".
Vonnis bevestigt rechterlijke beslissingen
Het New-Yorksche Hof heeft inmiddels op
12 November j.1. een vonnis gewezen in de zaak
van de ITOA versus ASCAP, dat bovenvermelde
rechterlijke beslissingen bevestigt: ASCAP heeft
gehandeld in strijd met de artikelen 1 en 2 van
de Sherman Wet (antitrust-wet) en kan voortaan
geen opvoeringsrechten meer verlenen en geen
opvoeringsrechten voor enige muziekcompositie
verwerven; componisten kunnen, zolang zij lid
zijn van de ASCAP, niemand verplichten de op
voeringsrechten van hun muziek te kopen, welke
zij aan de filmproducenten hebben toegestaan te
synchroniseren en zij mogen aan deze producen
ten ook de opvoeringsrechten niet weigeren, zij
mogen in feite deze rechten aan niemand anders
verlenen; componisten kunnen verder de filmpro
ducenten geen contractuele verplichting meer op
leggen, dat de betrokken films slechts mogen wor
den vertoond in die theaters, die een vergunning
van de ASCAP hebben. Ten slotte wordt ASCAP
veroordeeld alle gelden, welke zij op of na 15
Maart 1946 van eisers uit hoofde van enige ver-
In een brief aan de Nederlandsche Bio-
scoop-Bond deelt het Nederlandsche Roode
Kruis mede, dat zijn inzamelactie in de bio-
I scopen der Bondsleden een groot succes is
geworden. „Rond ƒ95,000,is het prach-
tige resultaat van de inspanning van veler
krachten, waarvan het leeuwendeel door
Uw organisatie werd gepresteerd", schrijft
de Afdeling Voorlichting en Fondsenwerf
ving, daarbij opmerkende, dat in een vijftien*
tal bioscopen de collecte tot latere datum
j moest worden uitgesteld, zodat het becijferde
bedrag nog hoger wordt»
Het schrijven besluit met een betuiging
van erkentelijkheid voor de medewerking,
welke het Nederlandsche Roode Kruis van
de directies der bioscopen en haar personeel
I mocht ondervinden.
i
i
i
i
f
^MI lil IIM MIM MI til 1111IH U11VI irif il VI111 I>11T11MM1 II Ml tilllllllMIIMIIllllfltll llll IIIIII IIIIIIIIIIIIMIIIMIirill IMI llll III11111MI 111111111111 M llt 11 n 1111111 i^
e
e
5
#fïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiittitiiMiiiiiiiiiiiiiiitiiiiii]iiiiiiiiiiiiiiiiiiii}iiiiiiiiiiiiiiiitiiitt[iititiHittiiiitiiiifrttiiiï*tiiiiittiiiiiuniriiiiMitiittitn£3