EEN NIEUWE ONTWIKKELING
MIZIERAIITEURSRECHTEX
II DE VEREIGDE STATEN
f
STAAT VERSUS COMPONISTEN
11
BI] DE INNING VAN D/:
EINDE Maart van dit jaar berichtten wij,
dat de Fédération Nationale des Cinémas
Francais, waarbij een 4000 bioscoopex
ploitaties zijn aangesloten met de Société
ies Auteurs, Compositeurs et Editeurs de
Musique (S.A.C.E.M.) tot overeenstemming was
gekomen in zake de auteursrechten voor muziek in
films, welke met ingang van 1 Juli 1949 ten laste
zullen komen van de filmproducenten. Bijna tege
lijkertijd werd in de Verenigde Staten een proces
gevoerd dat eveneens resulteerde in een afdoening
dezer rechten tussen producent en componist,
echter met dien verstande, dat het de organisatie
der componisten verboden werd daarbij in den
vervolge als gemachtigde van de componist op
te treden.
ASCAP wijst antitrust-aanklacht van de hand
De American Society of Composers, Authors
and Publishers (ASCAP), die wat de bij deze
vereniging aangesloten componisten betreft verge
leken zou kunnen worden met de BUMA in Ne
derland, verscheen einde Maart 1948 wederom
voor het New-York Federal Court als gedaagde in
een proces, dat door de Antitrust-Afdeling van
het Departement van Justitie der Verenigde Sta
ten in Juni 1947 tegen haar was aangespannen.
De aanklacht luidde dat de ASCAP zich schuldig
maakte aan het in de Verenigde Staten verboden
monopoliseren van muzie,kopvoeringsrechten, en
dat wel over de gehele wereld.
De ASCAP ontkende in haar verweer deze ern
stige aanklacht van de regering en diende boven
dien op haar beurt een aanklacht in tegen de
Broadcast Music Inc., deze ervan beschuldigend
pogingen in het werk te stellen alle verenigingen
van auteurs en componisten te doen ontbinden en
in de handen van de Amerikaanse Radioindustrie
te spelen. De Broadcast Music Inc. is een agent
schap, dat zich in hoofdzaak tot taak stelt de Con-
cessionnering van muziekopvoeringsrechten aan
radiomaatschappijen en andere instellingen, die
muziek ten gehore brengen. Zijn kapitaal is af
komstig van het radiobedrij f.
Tegelijkertijd werd voor hetzelfde Hof een
soortgelijk proces op grond van een antitrust-
klacht gevoerd. Hier trad niet de Staat als eiser
op, maar de Alden-Rochelle Inc. en 163 andere
leden van de Independent Theatre Owners Asso-
ciation of New-York (vereniging van onafhanke
lijke theatersbezitters van New-York) als eisers
op. Deze procedure was op 9 April 1942 bij het
Federale Hof te New-York aangespannen. Van
Juli 1943 tot Augustus 1946 bleef het geschil on
beslist. In December 1947 werd door rechter John
Knox een vooronderzoek ingesteld, terwijl in Maart
1948 de zaak voor rechter Vincent L. Leibell
in behandeling kwam.
Inmiddels had de ASCAP laten weten, dat zij
de verzoeken van Allied States en aandere biosco
pen om concessies van korte duur van de hand zou
wijzen.
Het Federal Court verklaart de handelingen
van ASCAP onwettig
Einde Juli besliste het New-Yorkse Hof, dat de
ASCAP de anti-trustwetten overtreden had; zij
had van de bioscopen, die films met muziek van
bij; de ASCAP aangesloten componisten ter ver
toning brachten betaling verlangd.
Deze beslissing was een grote steun voor de
164 onafhankelijke New-Yorkse exploitanten in
hun proces tegen de ASCAP. Immers rechter Vin
cent L. Leibell stelde o.m. dat „bijna de gehele
structuur en activiteit van de ASCAP bij het ver
lenen van vergunningen aan bioscopen voor het
ten gehore brengen van muziek op films een
schending van de antitrust-wetten betekent".
Hij verklaarde dat hij een vonnis zou wijzen,
omdat de bioscopen, die als eisers optraden, kon
den bewijzen „dat de macht, welke de ASCAP
met schending van de antitrust-wetten verworven
heeft, en welke zij in Augustus 1947 heeft getracht
zodanig te gebruiken, dat de concessiekosten voor
het recht tot opvoering van de op films gesyn
chroniseerde muziekcomposities in het openbaar
en voor winst te behalen met een veelvoud
zouden zijn verhoogd, een voortdurende, bedrei
ging betekent, die eisers verliezen of schade zou
kunnen veroorzaken".
Rechter Leibell verordende evenwel niet, dat de
ASCAP de 700.000 schadevergoeding diende te