ARNHEMSE KINDEREN MAKEN EIGEN FILM Peter Fonda en Warren Oates, welkome gasten in Arnhem de jeugd gehouden in Luxor, gaf de directie van Gofilex hei: veelgeprezen Gofilex ontbijt in de Kromme Dissel in Heelsum, was er om half een een glorieuze ontvangst ter gelegenheid van de Van der Rijnprijs, ging om twee uur het „Open Doek 2" weer open in Saskia zodat men nauwe lijks tijd had overal op tijd te zijn. In de middagvoorstelling van Rembrandt opende Boud Smit met zijn korte film „Klein bestel" of „De planetariumbouwer van Franeker", gevolgd door een korte film van Bela Vadja: „Mozi". „Desperate characters" van Frank D. Gilroy was de hoofdfilm van deze middag met Shirley Maclaine en Ken- neth Mars in de hoofdrollen. De Van der Rijnprijs 71 werd dit jaar gedeeld door de cine asten Guido Pieters voor zijn film „Carnaval" en Otto Jon- gerius voor zijn „Joyriding". Anton Koolhaas, directeur van de Nederlandse Filmakademie zei bij de uitreiking onder andere over de film in Nederland: „Het filmklimaat heeft hier iets azijnachtigs. Als je echter een fles natuurazijn te gen het licht houdt, zie je de azijnaaltjes zwemmen. Die aaltjes houden de zaak nog een beetje levend". Peter Fonda en Warren Oates, hoofdrolspelers in de film van Fonda „The hired hand" waren welkome gasten tijdens de avondvoorstelling waarin de vertoning van hun films het hoogtepunt van het programma was. Na afloop kregen zij ieder een fles echte Hollandse bols, bloemen pasten niet zo bij deze ruige mannen. Fonda had in Duitsland een Mercedes gekocht om zo snel en confortabel mogelijk naar Arnhem te reizen. Dinsdag middag werden zij in de „Plof inn" aan het Stationsplein door het Filmverhuurkantoor Cinema International Corpo ration aan de pers en genodigden voorgesteld. Oates ver telde ongedwongen over zijn film, zijn hobbies, zijn visie op de wereldproblemen en op „the American way of life". Een kleurrijke figuur met een sterke persoonlijkheid. De woensdag, de dertiende, de slotdag van de Filmweek Arn hem 71 heeft voor iedereen die mej. mr. C. A. Krietemeyer kent, een scherp trieste kant gekregen. Met de haar eigen tomeloze energie en accuratesse had zij, voor de Filmweek begon reeds maanden aan de voorbereiding gewerkt, altijd bereid om naast haar eigen werk anderen met raad en daad bij te staan. Woensdagochtend kwam ze even uitblazen in de perskamer: „Ik heb zo'n zin in het feest vanavond, clan kunnen we ons eindelijk ontspannen". In de loop van de ochtend kwam ze een flesje frisdrank halen, gehaast omdat er altijd wel vier of vijf mensen zijn die haar onmid dellijk moe':en spreken. Ze pakte zelf een flesje uit de ijs kast, stootte daarbij tegen een andere fles die op de vloer uiteenspatte. Een glasscherf sprong in haar rechteroog. Zij bleef kalm en kordaat bij alle consternatie, onvoorstelbaar moedig terwijl het bloed over haar gezicht stroomde. Een paar uur later werd zij geopereerd in het Ooglijderszieken- huis in Utrecht. Weken is zij daar gebleven onder de zorg van specialisten, nu is zij nog thuis om het gewonde oog alle kansen te geven te herstellen. Wat er die dag ook ver der is gebeurd, dit ongeluk zal niemand vergeten. De slotdag was weer een adembenemende zaak: een groot aantal evenementen rond de theaterprogramma's. De Be drijfsafdeling Filmproduktie van de Nederlandse Bioscoop bond presenteerde in Saskia „Opdrachtfilm 71", nodigde haar gasten des middags uit voor een lunchbijeenkomst in Rembrandt, er was des middags ook een „borrel" van de Gasunie, bovendien een filmvoorlichtingsbijeenkomst voor de jeugd in Luxor. In het hoofdprogramma werd des middags de film van Claude Chabrol „Juste avant la nuit" vertoond, voorafge gaan door een korte film van Joszef Neppe: „Dat geldt voor Gustaaf". Als uitsmijter was „Loot" gekozen, een film van Silvio Ariz- zano, in Engeland gemaakt. De kostelijke korte film „Le plat du jour" van George Spicas ging aan de hoofdfilm voor af, gevolgd door „Verknipt" van Frantisek Vystreik. Saskia sloot de Filmweek af met het „Rembrandt-avond- programma", Luxor met „The great race" van Blake Ed- wards met in de hoofdrollen Nathalie Wood en Tony Cur- tis. In Palace was „Planet of the apes" de uitsmijter re gie Franklin Shaffner en in Studio A „Midnight cowboy" van Jerome Hellman. Een bijzonder geslaagd onderdeel van het Filmweek 71-programma is de activiteit geweest van drie groe pen van elk tien leerlingen uit de hoogste klas van de Eduard van Beinumschool in Arnhem. Zij hebben onder leiding van Karst van der Meulen, vierdejaars student aan de Nederlandse Filmakademie zelfbedachte speel films gemaakt. Drie volledige teams, met cameramen sen, regisseurs, geluidstechnici en acteurs, kinderen van 11 en 12 jaar, zijn de eerste dagen van de Film week druk bezig geweest om hun griezelige, span nende of gekke verhaal in beelden om te zetten. Over de achtergrond van dit project zei Karst van der Meu len: „Het is niet in de eerste plaats de bedoeling om de opleiding tot cineast op een vroege leeftijd te laten begin nen, maar heeft voornamelijk tot doel, kinderen vertrouwd te maken met de mogelijkheden van het medium film als uitdrukkingsmiddel.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1972 | | pagina 7