FILMWEEK VAN DAG TOT DAG
De opening van de Achtste Internationale Filmweek op
donderdag zeven oktober 1971 is ditmaal niet plechtig ge
weest. Officieel wel, maar ook weer niet zó officieel. Als
waarnemend voorzitter van de Stichting sprak de heer
J. G. J. Bosman een kort welkomstwoord waarna de burge
meester van Arnhem, drs. J. A. F. Roeien ,,de kurk van de
fles trok". Na het video-journaal van de leerlingen van de
Nederlandse Filmakademie gaf een aantal leden van de
Cineclub een extra pittige bijsmaak aan de opening door
onaangekondigd de aandacht van de gasten te vragen voor
een demonstratie die niet op prijs werd gesteld.
Terwijl het relletje verliep in de gangen en het restaurant
zagen de toeschouwers de in Cannes onderscheiden korte
film van J. Oonk, ,,De stuiter", een tweede voorfilm „Order
is order" van Janos Mata en gingen toen recht zitten voor
de hoofdfilm van de avond: „Anonimo Veneziano" van
Enrico Maria Salerno. Onder de genodigen burgemeester
Roeien noemde hen bij name bevonden zich de Commis
saris van de Koningin in Gelderland, Mr. H. W. Bloemers,
de directeur-generaal van het ministerie van Cultuur, Re
creatie en Maatschappelijk Werk dr. J. Hulsker en de leden
van het gemeentebestuur van Arnhem.
Na de voorstelling zagen de genodigden elkaar terug in de
burgerzaal van het stadhuis waar burgemeester Roeien als
gastheer sprekende over de Filmweek, onder andere het
vermoeden uitsprak ,,dat het wel een druk en vermoeiend
weekje zal worden. Men kan gewone films gaan zien, vor-
mingsfilms, jeugdfilms en politiek geëngageerde films".
Burgemeester Roeien merkte verder op dat tijdens de Film
week het kroost van de bezoekers in een crèche kan wor
den ondergebracht en een oppascentrale was ingeschakeld.
„Welk festival heeft dit soort faciliteiten?". De burge
meester vond het een suggestie voor Cannes.
De uitreiking van de Staatsprijs Filmkunst 1971 memore
rend zei burgemeester Roeien: „Helaas zullen we hierbij
niet meer het vertrouwde gezicht van minister Klompé zien.
We missen de minister uit Arnhem wel".
Nadat de voorzitter van de Stichting Filmweek Arnhem,
J. G. J. Bosman burgemeester Roeien had geantwoord, ble
ven de gasten tot half twee in de zaal bijeen om oude ken
nissen en vrienden te ontmoeten en nieuwe banden aan te
knopen.
C.R.M.-FILMS
Donderdagmiddag werden in Rembrandt zes Nederlandse
films getoond, gemaakt met subsidie van het ministerie van
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Het waren:
„In between" van Godfrey van den Heuvel, „Moderato
Mobile" van Jan Boon, „Twee mannen" van Karel Schmeink,
„Een zeer zonnige wereld" van Pieter de Groot, „Klein be
stel" of „De planetariumbouwer van Franeker" van Boud
Smit en „Identity" van Jan Vrijman. De film van Vrijman
kreeg van CRM een eervolle vermelding. Alle films hadden
een goede pers.
Het theater Saskia opende evenals Rembrandt met „Anoni-
mo Veneziano" van Enrico Salerno; ook het voorprogramma
werd van Rembrandt overgenomen. Dit was mogelijk ge
maakt door een snelle pendeldienst tussen de twee theaters
en het verschuiven van de aanvangstijd in Saskia naar ne
gen uur.
In het Luxor Theater werd donderdagmiddag om twee uur
de rij van belangrijke reprises geopend met „Lawrence of
Arabia" van David Lean, de voorstelling werd des avonds
herhaald.
Het Palace Theater opende met „Butch Cassidy and the
Sundance Kid" van George Roy Hill in drie voorstellingen:
Belangstelling voor de Eidophor in het Rembrandt Theater.
een middagvoorstelling en twee avondvoorstellingen. Stu
dio A. in Presikhaaf zette des avonds „Easy Rider" in met
twee avondvoorstellingen.
Vrijdag, acht oktober was een drukke dag met een N.B.F.-
persontbijt in hotel Bosch en de discussiebijeenkomst „Kort
geding" in Musis Sacrum. Extra druk voor de filmrecen
senten die om tien uur al bij elkaar werden getrommeld om
de persvoorstelling bij te wonen van de avond-hoofdfilm.
Ook deze persvoorstelling was nieuw, in het „stille" pro
gramma opgenomen om het de recensenten van de ochtend
bladen gemakkelijker te maken hun kopij op tijd ter redac
tie te krijgen.
In het middagprogramma stond die dag in Rembrandt de
geruchtmakende film „Flesh" van Paul Morrissey, in het
voorprogramma, „Summer in the fields" van W. van der
Linden en „Targa Florio" van Daan van de Wall Bake.
In Saskia werd des middags én des avonds „The omega
man" vertoond, in Luxor „Sound of music", in Palace, des
middags en des avonds „King Kong". Studio A gaf des
avonds twee voorstellingen met „Rosemary's baby" van
Roman Polanski.
Het programma van zaterdag 9 oktober was voor Rem
brandt als volgt samengesteld: In de matinee-voorstelling
stond als hoofdfilm „Unman Wittering and Zigo" van John
Mackenzie met in de hoofdrollen David Hemmings en Dou-
glas Wilmer. Deze film werd voorafgegaan door de korte