FILMWEEK VAN DAG TOT DAG De opening van de Achtste Internationale Filmweek op donderdag zeven oktober 1971 is ditmaal niet plechtig ge weest. Officieel wel, maar ook weer niet zó officieel. Als waarnemend voorzitter van de Stichting sprak de heer J. G. J. Bosman een kort welkomstwoord waarna de burge meester van Arnhem, drs. J. A. F. Roeien ,,de kurk van de fles trok". Na het video-journaal van de leerlingen van de Nederlandse Filmakademie gaf een aantal leden van de Cineclub een extra pittige bijsmaak aan de opening door onaangekondigd de aandacht van de gasten te vragen voor een demonstratie die niet op prijs werd gesteld. Terwijl het relletje verliep in de gangen en het restaurant zagen de toeschouwers de in Cannes onderscheiden korte film van J. Oonk, ,,De stuiter", een tweede voorfilm „Order is order" van Janos Mata en gingen toen recht zitten voor de hoofdfilm van de avond: „Anonimo Veneziano" van Enrico Maria Salerno. Onder de genodigen burgemeester Roeien noemde hen bij name bevonden zich de Commis saris van de Koningin in Gelderland, Mr. H. W. Bloemers, de directeur-generaal van het ministerie van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk Werk dr. J. Hulsker en de leden van het gemeentebestuur van Arnhem. Na de voorstelling zagen de genodigden elkaar terug in de burgerzaal van het stadhuis waar burgemeester Roeien als gastheer sprekende over de Filmweek, onder andere het vermoeden uitsprak ,,dat het wel een druk en vermoeiend weekje zal worden. Men kan gewone films gaan zien, vor- mingsfilms, jeugdfilms en politiek geëngageerde films". Burgemeester Roeien merkte verder op dat tijdens de Film week het kroost van de bezoekers in een crèche kan wor den ondergebracht en een oppascentrale was ingeschakeld. „Welk festival heeft dit soort faciliteiten?". De burge meester vond het een suggestie voor Cannes. De uitreiking van de Staatsprijs Filmkunst 1971 memore rend zei burgemeester Roeien: „Helaas zullen we hierbij niet meer het vertrouwde gezicht van minister Klompé zien. We missen de minister uit Arnhem wel". Nadat de voorzitter van de Stichting Filmweek Arnhem, J. G. J. Bosman burgemeester Roeien had geantwoord, ble ven de gasten tot half twee in de zaal bijeen om oude ken nissen en vrienden te ontmoeten en nieuwe banden aan te knopen. C.R.M.-FILMS Donderdagmiddag werden in Rembrandt zes Nederlandse films getoond, gemaakt met subsidie van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Het waren: „In between" van Godfrey van den Heuvel, „Moderato Mobile" van Jan Boon, „Twee mannen" van Karel Schmeink, „Een zeer zonnige wereld" van Pieter de Groot, „Klein be stel" of „De planetariumbouwer van Franeker" van Boud Smit en „Identity" van Jan Vrijman. De film van Vrijman kreeg van CRM een eervolle vermelding. Alle films hadden een goede pers. Het theater Saskia opende evenals Rembrandt met „Anoni- mo Veneziano" van Enrico Salerno; ook het voorprogramma werd van Rembrandt overgenomen. Dit was mogelijk ge maakt door een snelle pendeldienst tussen de twee theaters en het verschuiven van de aanvangstijd in Saskia naar ne gen uur. In het Luxor Theater werd donderdagmiddag om twee uur de rij van belangrijke reprises geopend met „Lawrence of Arabia" van David Lean, de voorstelling werd des avonds herhaald. Het Palace Theater opende met „Butch Cassidy and the Sundance Kid" van George Roy Hill in drie voorstellingen: Belangstelling voor de Eidophor in het Rembrandt Theater. een middagvoorstelling en twee avondvoorstellingen. Stu dio A. in Presikhaaf zette des avonds „Easy Rider" in met twee avondvoorstellingen. Vrijdag, acht oktober was een drukke dag met een N.B.F.- persontbijt in hotel Bosch en de discussiebijeenkomst „Kort geding" in Musis Sacrum. Extra druk voor de filmrecen senten die om tien uur al bij elkaar werden getrommeld om de persvoorstelling bij te wonen van de avond-hoofdfilm. Ook deze persvoorstelling was nieuw, in het „stille" pro gramma opgenomen om het de recensenten van de ochtend bladen gemakkelijker te maken hun kopij op tijd ter redac tie te krijgen. In het middagprogramma stond die dag in Rembrandt de geruchtmakende film „Flesh" van Paul Morrissey, in het voorprogramma, „Summer in the fields" van W. van der Linden en „Targa Florio" van Daan van de Wall Bake. In Saskia werd des middags én des avonds „The omega man" vertoond, in Luxor „Sound of music", in Palace, des middags en des avonds „King Kong". Studio A gaf des avonds twee voorstellingen met „Rosemary's baby" van Roman Polanski. Het programma van zaterdag 9 oktober was voor Rem brandt als volgt samengesteld: In de matinee-voorstelling stond als hoofdfilm „Unman Wittering and Zigo" van John Mackenzie met in de hoofdrollen David Hemmings en Dou- glas Wilmer. Deze film werd voorafgegaan door de korte

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1972 | | pagina 5