WÈBÈWWÊÊËÊM „De kurk is er af!" De Arnhemse burgemeester drs J A F. Roeien, tijdens zijn toespraak ter gelegenheid van opening Filmweek '71. „De kurk is er af". Met deze woorden, de Internationale Filmweek Arnhem 1971 vergelijkend met een fles goede wijn, heeft de burgemeester van Arnhem, drs J. A. F. Roeien donderdagavond, 7 oktober '71 de achtste Filmweek ge opend. Zijn vergelijking was in meer dan een opzicht een karakteristiek van alles wat van deze filmweek werd ver wacht. Want hoe intensief de voorbereiding ook geweest mag zijn, hoe goed de kleur ook mag zijn als de fles tegen het licht wordt gehouden, wijn is en blijft een teerhartig vocht dat een goede schenker eist, een aangepaste tem peratuur en een zorgvuldig genieten in een bij de wijn pas sende sfeer. Het is niet voor de ganzen gebrouwen, voor fijnproevers daarentegen. En iedere fijnproever heeft zijn eigen, zeer specifieke mening, dat kenmerkt de expert en is een hommage die iedere kenner aan de wijn geeft. Hoe is de achtste Filmweek op de tong gevallen? Zoveel kenners, zoveel meningen. Twee groepen van kenners on derscheiden zich: de pers en het publiek. Een onderschei ding welke berust op het verschil globaal gezien in appreciatie; de pers stelde zich kritisch op (wat haar taak is) en het publiek kwam in groter getale dan ooit tevoren. Wat voor de zoveelste keer bewijst dat het publiek een eigen mening heeft waaraan het moeilijk tornen is. Als de feiten en cijfers tegen elkaar worden afgewogen een kritisch begeleidende pers en een record aan bezoek cijfers is de eindconclusie alleen maar hoopgevend. Voor een aantal bezoekers mag de wijn ietwat te mousserend zijn geweest door de onverwachte, spectaculaire bijdrage van de Cineclubleden, het programma der Cineclub in de Filmweek Arnhem is een bijdrage geweest in de experi mentele sfeer, erop gericht de aandacht te vestigen op een soort films die meestal niet in het gewone roulement wordt vertoond. Bij het uitvoeren van experimenten moet een aan tal verrassingen ingecalculeerd worden. Welnu, die verras singen zijn niet uitgebleven; hoe men daarover ook mag denken, niet mag worden vergeten dat zonder experimen teren geen nieuwe mogelijkheden ontstaan. De Filmweek Arnhem '71 had als kenmerk: een zo breed mogelijke basis als opzet om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Daarvoor waren alle theaters in Arnhem op genomen in de organisatie: Rembrandt, Saskia, Luxor, Pa lace en Studio A. Het hoofdprogramma werd traditiege trouw in Rembrandt vertoond doch ook voor Saskia was weer een belangrijke plaats ingeruimd. In Saskia werden naast de filmvoorstellingen een aantal evenementen gehouden: de Nederlandse Vereniging voor de Wetenschappelijke Film en Televisie was er maandag middag 11 oktober te gast, dinsdagmiddag 12 oktober be gon er de vertoning van Open Doek 2, op woensdag 13 ok tober werden er opdrachtfilms gepresenteerd, gemaakt voor het bedrijfsleven. In dit nummer zijn uitgebreide ver slagen van deze evenementen en andere te vinden. Voor Luxor, Palace en Studio A in Presikhaaf werden pro gramma's gekozen van films die aangepast zijn aan de nor male programmering in deze theaters. Daarbij is uitgegaan van de gedachte dat er steeds veel belangstelling is voor 'top-films' die door hun inhoud in aanmerking komen om tijdens een filmweek in een lijstje te worden gezet. Dat deze gedachte een goede is geweest, blijkt wel uit de be zoekcijfers. Een experiment is dit jaar ook geweest het inschakelen van een crèche en een baby-oppascentrale. Het gebruik van de crèche 'De Eekhoorn' van mevrouw Scalzo aan de Apeldoornseweg 400 meter van Rembrandt is, gezien als een allereerste poging om de biscoop meer toeganke lijk te maken voor moeders met jonge kinderen, geslaagd. Natuurlijk had de Stichting die alle kosten van het gebruik van de crèche voor zijn rekening nam, graag gezien dat het er elke middag stampvol was geweest, het bezoek is toch zo geweest dat het 'experiment crèche' zijn nut heeft bewezen. Aan een oppascentrale voor de bioscoopbezoekers in Arn hem schijnt weinig behoefte te zijn. Ondanks de grote publi citeit en in het algemeen de aandacht die de plaatselijke pers eraan heeft gegeven is toch weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een oppas te bestellen tegen een aan zienlijk gereduceerd tarief. Een duidelijke verklaring hiervoor is moeilijk te vinden; misschien levert het sociologisch onderzoek dat dit keer de Filmweek voor het eerst bege leidt een duidelijk antwoord op. Ook dit jaar heeft de Stichting, in samenwerking met de Arnhemse Courant elke dag het nieuws van de Filmweek samengevat in een 'theater editie'. Voorafgaand aan de Filmweek is een filmweek-krant verschenen waarin alle programma's waren opgenomen en van alle films welke in het hoofdprogramma zijn vertoond een korte samenvatting werd gegeven. De Filmweek-krant is in Arnhem en wijde omgeving verspreid met een oplaag van 70.000 exempla ren; deze krant van acht pagina's weekend-formaat én de theater-editie zijn bijzonder in de smaak gevallen. De samenwerking met de Arnhemse organisaties: het ge meentebestuur, de Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer voor Arnhem en Gelderland, het overkoepelend orgaan van de middenstand: City Centrum Arnhem, met de organisa ties voor Jeugd en Onderwijs en culturele zaken, is zonder meer uitstekend geweest. Men heeft in Arnhem de stellige indruk dat ditmaal de Filmweek meer dan ooit aandacht heeft besteed aan allerlei evenementen die erop gericht zijn het publiek in al zijn geledingen bij de Filmweek te betrek ken. Ook in dat opzicht is de organisatie erin geslaagd het gestelde doel te verwezenlijken. Uiteraard blijft de kritische aandacht van de Stichting en van de samenwerkende or ganen gericht op vervolmaking; geheel tevreden te zijn met een resultaat is niet verstandig, het kan altijd beter. Bij de organisatie heeft de Stichting veel steun gehad van de nauwe samenwerking met het Organisatie Bureau Arn hem dat zijn uitvoerende taak op allerlei gebied nauwgezet en vlot verlopend heeft verricht.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1972 | | pagina 4