WÈBÈWWÊÊËÊM
„De kurk is er af!"
De Arnhemse burgemeester drs J A F. Roeien, tijdens zijn
toespraak ter gelegenheid van opening Filmweek '71.
„De kurk is er af". Met deze woorden, de Internationale
Filmweek Arnhem 1971 vergelijkend met een fles goede
wijn, heeft de burgemeester van Arnhem, drs J. A. F. Roeien
donderdagavond, 7 oktober '71 de achtste Filmweek ge
opend. Zijn vergelijking was in meer dan een opzicht een
karakteristiek van alles wat van deze filmweek werd ver
wacht. Want hoe intensief de voorbereiding ook geweest
mag zijn, hoe goed de kleur ook mag zijn als de fles tegen
het licht wordt gehouden, wijn is en blijft een teerhartig
vocht dat een goede schenker eist, een aangepaste tem
peratuur en een zorgvuldig genieten in een bij de wijn pas
sende sfeer. Het is niet voor de ganzen gebrouwen, voor
fijnproevers daarentegen. En iedere fijnproever heeft zijn
eigen, zeer specifieke mening, dat kenmerkt de expert en
is een hommage die iedere kenner aan de wijn geeft.
Hoe is de achtste Filmweek op de tong gevallen? Zoveel
kenners, zoveel meningen. Twee groepen van kenners on
derscheiden zich: de pers en het publiek. Een onderschei
ding welke berust op het verschil globaal gezien in
appreciatie; de pers stelde zich kritisch op (wat haar taak
is) en het publiek kwam in groter getale dan ooit tevoren.
Wat voor de zoveelste keer bewijst dat het publiek een
eigen mening heeft waaraan het moeilijk tornen is.
Als de feiten en cijfers tegen elkaar worden afgewogen
een kritisch begeleidende pers en een record aan bezoek
cijfers is de eindconclusie alleen maar hoopgevend. Voor
een aantal bezoekers mag de wijn ietwat te mousserend
zijn geweest door de onverwachte, spectaculaire bijdrage
van de Cineclubleden, het programma der Cineclub in de
Filmweek Arnhem is een bijdrage geweest in de experi
mentele sfeer, erop gericht de aandacht te vestigen op een
soort films die meestal niet in het gewone roulement wordt
vertoond. Bij het uitvoeren van experimenten moet een aan
tal verrassingen ingecalculeerd worden. Welnu, die verras
singen zijn niet uitgebleven; hoe men daarover ook mag
denken, niet mag worden vergeten dat zonder experimen
teren geen nieuwe mogelijkheden ontstaan.
De Filmweek Arnhem '71 had als kenmerk: een zo breed
mogelijke basis als opzet om een zo groot mogelijk publiek
te bereiken. Daarvoor waren alle theaters in Arnhem op
genomen in de organisatie: Rembrandt, Saskia, Luxor, Pa
lace en Studio A. Het hoofdprogramma werd traditiege
trouw in Rembrandt vertoond doch ook voor Saskia was
weer een belangrijke plaats ingeruimd.
In Saskia werden naast de filmvoorstellingen een aantal
evenementen gehouden: de Nederlandse Vereniging voor
de Wetenschappelijke Film en Televisie was er maandag
middag 11 oktober te gast, dinsdagmiddag 12 oktober be
gon er de vertoning van Open Doek 2, op woensdag 13 ok
tober werden er opdrachtfilms gepresenteerd, gemaakt
voor het bedrijfsleven. In dit nummer zijn uitgebreide ver
slagen van deze evenementen en andere te vinden.
Voor Luxor, Palace en Studio A in Presikhaaf werden pro
gramma's gekozen van films die aangepast zijn aan de nor
male programmering in deze theaters. Daarbij is uitgegaan
van de gedachte dat er steeds veel belangstelling is voor
'top-films' die door hun inhoud in aanmerking komen om
tijdens een filmweek in een lijstje te worden gezet. Dat
deze gedachte een goede is geweest, blijkt wel uit de be
zoekcijfers.
Een experiment is dit jaar ook geweest het inschakelen
van een crèche en een baby-oppascentrale. Het gebruik
van de crèche 'De Eekhoorn' van mevrouw Scalzo aan de
Apeldoornseweg 400 meter van Rembrandt is, gezien
als een allereerste poging om de biscoop meer toeganke
lijk te maken voor moeders met jonge kinderen, geslaagd.
Natuurlijk had de Stichting die alle kosten van het gebruik
van de crèche voor zijn rekening nam, graag gezien dat
het er elke middag stampvol was geweest, het bezoek is
toch zo geweest dat het 'experiment crèche' zijn nut heeft
bewezen.
Aan een oppascentrale voor de bioscoopbezoekers in Arn
hem schijnt weinig behoefte te zijn. Ondanks de grote publi
citeit en in het algemeen de aandacht die de plaatselijke pers
eraan heeft gegeven is toch weinig gebruik gemaakt van
de mogelijkheid om een oppas te bestellen tegen een aan
zienlijk gereduceerd tarief. Een duidelijke verklaring hiervoor
is moeilijk te vinden; misschien levert het sociologisch
onderzoek dat dit keer de Filmweek voor het eerst bege
leidt een duidelijk antwoord op.
Ook dit jaar heeft de Stichting, in samenwerking met de
Arnhemse Courant elke dag het nieuws van de Filmweek
samengevat in een 'theater editie'. Voorafgaand aan de
Filmweek is een filmweek-krant verschenen waarin alle
programma's waren opgenomen en van alle films welke in
het hoofdprogramma zijn vertoond een korte samenvatting
werd gegeven. De Filmweek-krant is in Arnhem en wijde
omgeving verspreid met een oplaag van 70.000 exempla
ren; deze krant van acht pagina's weekend-formaat én de
theater-editie zijn bijzonder in de smaak gevallen.
De samenwerking met de Arnhemse organisaties: het ge
meentebestuur, de Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer
voor Arnhem en Gelderland, het overkoepelend orgaan van
de middenstand: City Centrum Arnhem, met de organisa
ties voor Jeugd en Onderwijs en culturele zaken, is zonder
meer uitstekend geweest. Men heeft in Arnhem de stellige
indruk dat ditmaal de Filmweek meer dan ooit aandacht
heeft besteed aan allerlei evenementen die erop gericht zijn
het publiek in al zijn geledingen bij de Filmweek te betrek
ken. Ook in dat opzicht is de organisatie erin geslaagd het
gestelde doel te verwezenlijken. Uiteraard blijft de kritische
aandacht van de Stichting en van de samenwerkende or
ganen gericht op vervolmaking; geheel tevreden te zijn met
een resultaat is niet verstandig, het kan altijd beter.
Bij de organisatie heeft de Stichting veel steun gehad van
de nauwe samenwerking met het Organisatie Bureau Arn
hem dat zijn uitvoerende taak op allerlei gebied nauwgezet
en vlot verlopend heeft verricht.