Filmweek '71 in flashback
'Desperate characters'
k>
The hired hand'
'Flesh'
Mysteries of organism
De Internationale Filmweek Arnhem 1971 is al weer historie. Gemeten aan de bezoekcijfers
en de aandacht in de plaatselijke, landelijke en regionale pers, heeft deze manifestatie meer
belangstelling getrokken dan ooit tevoren het geval was.
Speciaal de grote deelname van de kant van het publiek stemt tot voldoening. Aan de hand
van de uitkomsten van een te Arnhem ingesteld sociologisch onderzoek zal worden nagegaan,
of de filmweek ten opzichte van het publiek aan zijn doel heeft beantwoord.
Anderzijds was de benadering van de kant van de pers, vooral de landelijke pers, te nega
tief om met het resultaat geheel tevreden te kunnen zijn; tenslotte ontleent een groot deel
van het Nederlandse publiek zijn informatie juist aan deze pers.
Er is een tegenstrijdigheid tussen de enorme belangstelling van het publiek, dat door zijn
grote opkomst toch te kennen heeft gegeven positief te staan ten opzichte van de film-
programmering en de overige evenementen van de Filmweek, en de wijze waarop de landelijke
pers de Filmweek heeft verslagen. De pers is nagenoeg unaniem van mening, dat deze mani
festatie eigenlijk een puur commerciële aangelegenheid van de belanghebbenden is, waarin,
mede gelet op de ondersteuning met overheidsgelden, te weinig aandacht wordt geschonken
aan de culturele en vernieuwende invloeden die de trend in de internationale filmwereld aan
geven.
Voor een beoordeling van het gebodene moet men in aanmerking nemen, dat juist omdat er
met overheidsgelden wordt gewerkt, door het stichtingsbestuur een aantal aktiviteiten is ont
wikkeld die speciaal op het publiek zijn gericht. De inschakeling van alle bioscopen ter plaat
se met een voor alle bevolkingsgroepen interessant te achten programmering en met aan
gepaste toegangsprijzen, de instructieve kindervoorstellingen in het Luxor Theater die gratis
door de schooljeugd werden bezocht, de werkzaamheid van een groep scholieren op het ge
bied van de filmvervaardiging en het gratis toegankelijke programma van korte films „Open
doek" zijn voorbeelden van aktiviteiten die beogen het publiek in zijn totaliteit bij de filmweek
te betrekken in plaats van deze manifestatie tot een uitsluitend filmelitaire aangelegenheid te
maken.
Arnhem pleegt voorts een plaats in te ruimen voor instellingen en organisaties op filmgebied,
zoals het Nederlands Filminstituut, de Nederlandse Filmacademie, Instituut Film en Jeugd en
deze keer ook de politiek georiënteerde Cineclub. De bedoeling hiervan is steeds geweest
Arnhem te maken tot een discussie- en ontmoetingscentrum voor degenen die uit hoofde van
beroep of bedrijf of zuiver als filmofiel bij het filmmedium zijn betrokken. Vandaar ook de
presentie van de Bedrijfsafdeling Filmproduktie van de Nederlandse Bioscoopbond, van de
Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers en van filmwetenschappelijke instituten. Ook de
amateurfilmers kwamen aan bod.
Ten aanzien van de programmering in de traditionele „festivaf'-theaters Rembrandt en Saskia
zouden wij willen opmerken, dat ook naar de opvattingen van de pers een aantal belang
wekkende filmpremières is vertoond. Maar de pers is in hoofdzaak van mening, dat de film
week qua programmering geen duidelijk gezicht heeft.
Als tradeshow vindt men de filmweek, mede wegens de geringe opkomst van regisseurs en
artisten, te weinig geprononceerd, als uiting van hetgeen er op filmgebied gaande is, vindt men
de week onvoldoende betekenis hebben wegens het ontbreken van films van niveau, die,
ofschoon zij de moeite waard zouden zijn om ervan kennis te nemen, te riskant zijn voor een
normale import en distributie. Deze opvattingen vormen de essentie van de kritiek, ongeacht
allerlei schakeringen en zeer speciale zienswijzen, die te weinig representatief zijn voor wat
er in het algemeen onder de filmpers leeft.
Het komt ons voor, dat de Stichting Internationale Filmweek Arnhem aan de hand van de
thans opgedane ervaringen en de uitkomsten van het te Arnhem ingestelde onderzoek om
trent de doorwerking van deze filmweek ter plaatse zich terdege zal hebben te bezinnen op
het beleid met betrekking tot het stelsel van de filmweken. Duidelijke uitspraken zijn in dit
opzicht van belang.
Overigens is het raadzaam om de oordeelvorming niet onevenredig te laten beïnvloeden door
bepaalde onderdelen van het filmweekprogramma, die mogelijk minder in de smaak zijn gevallen
bij een zo grote verscheidenheid van aktiviteiten is dat nu eenmaal onvermijdelijk noch
door wrevel over de prietpraat van een enkele journalist aangaande al hetgeen zich in de
keuken van de filmweek zou hebben afgespeeld. Speciaal de Cineclubaffaires, die de filmweek
politiek begeleidden, vormden kennelijk een welkome aanleiding om ten koste van personen
goedkope schrijfsuccesjes te behalen.
Aan de initiërende en experimentele arbeid die in menig opzicht door de Filmweek Arnhem
is en wordt verricht, moge in de huidige stroomversnelling dan al gauw met een schouder-
opjalen worden voorbijgegaan, wij menen, dat, hoe men ook over dit instituut als zodanig moge
denken, men niet al te spoedig met zijn conclusies moet klaarstaan, doch in constructieve zin
zijn houding zal hebben te bepalen.