Liquidatie waarborgsommen Geautomatiseerde mini-bioscoop Het spreekt vanzelf dat deze behoeften per persoon sterk in betekenis en intensiteit kunnen verschillen, waarbij spe ciaal van betekenis is de vraag in hoeverre men deze be hoeften reeds in zijn beroep bevredigt. Het is echter zo zeker als Jetje dat alle denkbare motieven voor bioscoopbezoek tot een of meer van deze fundamentele behoeften terug te voeren zijn. Elk van de tien kan zelfs het aanknopingspunt bieden voor een kollektieve aktie, waarbij respektievelijk van de volgende slagzinnen gebruik gemaakt zou kunnen worden: 1. De film, daar steek je wat van op 2. Samen naar de film, ja gezellig 3. Blijf bij met de nieuwste films 4. De bioscoop is er voor ons allemaal 5. Droom je weg in een film 6. Laat je gaan in de bioscoop daar kan het nog 7. Zie eens wat de film ervan maakt 8. Bekijk het breed in de cinema 9. Leef mee op de toppen van de film 10. Verwen uzelf met een bioscoopje Het gaat er nu echter om één of meer claims te kiezen die ook waargemaakt kunnen worden, met andere woorden: er zal moeten worden nagegaan aan welke behoeften „het" filmtheater krachtens zijn aard het beste kan voldoen. Het zal duidelijk zijn dat sommige behoeften door de bioscoop als zodanig bevredigd kunnen worden, terwijl andere het veeleer van de vertoonde film moeten hebben. Volgens Dich ter heeft de bioscoop op het gebied van de hierboven ge noemde passiviteit en regressie geen konkurrenten van be tekenis. Geen enkele vorm van openbare vrijetijdsbesteding, ook de televisie niet, maakt een zo volledige en intensieve deelname aan een andere werkelijkheid dan die van het hier en nu mogelijk als de bioscoop. Dit betekent allerminst dat men de overige behoeften nu straffeloos mag negeren. Voor zover men ze niet kan bevredigen moet men in elk geval proberen ze niet onnodig te frustreren. Nemen we als voorbeeld de behoefte aan prestigebevesti- ging en -winst. In dit opzicht heeft de bioscoop nooit de rol van de schouwburg kunnen overnemen, maar er is een tijd geweest waarin ook de notabelen belangstelling toonden voor de film. Dit is nu anders geworden. Zoals er een tijd is geweest dat het bon ton was geen televisietoestel in huis te hebben, zo lijkt het tegenwoordig in sommige kringen tot de goede toon te behoren de bioscoop te mijden. Als deze krin gen notabel geacht worden ontstaat het gevaar van een sneeuwbaleffekt, met name op het platteland en in de kleine re steden waar de sociale kontrole zoveel sterker is dan in een grote stad. Het is geen toeval dat de achteruitgang van het bioscoopbezoek zich eerder en sterker deed gevoelen in de provincie dan in de grote steden, terwijl het evenmin ver bazing hoeft te wekken dat op het platteland relatief zeer weinig gebruik wordt gemaakt van de nieuwe reduktierege- ling voor bejaarden (al zijn hiervoor meerdere oorzaken aan te wijzen). Welnu, men kan hieruit afleiden dat het in de pro vincie meer nog dan elders van belang is dat men in de bio scoop gezien mag worden. Een verwaarloosde gevel, onver schillige serviceverlening, verouderde sanitaire voorzienin gen, slordige affichering en vooral een te wispelturige pro grammering kunnen een toch al half en half bestaande nega tieve houding tegenover het bioscoopbezoek gemakkelijk bevestigen en versterken. Zoals gezegd: er moet gekozen worden tussen het konsoli- deren van de huidige publiekssamenstelling en het terugwin nen van een deel van het verloren publiek. Gezien de be hoeften waaraan bioscoopbezoek kan voldoen lijkt dit laatste geen onhaalbare kaart. Het is bekend dat de frekwentie van bioscoopbezoek praktisch tot nul terugloopt bij pasgehuw den, zelfs als deze nog kinderloos zijn een verschijnsel dat zich overigens niet alleen de laatste jaren voordoet. Wel licht komt deze groep als eerste in aanmerking voor een gerichte kampagne ter bevordering van het bioscoopbezoek. Een dergelijke kampagne behoeft niet te worden voorafge gaan door een onderzoek naar de huidige samenstelling van het publiek, maar wel moet meer inzicht verkregen worden in de redenen die de mensen ertoe bewegen niet resp. niet meer naar de bioscoop te gaan. We zullen moeten uitvinden welk image de bioscoop bij de verschillende deelgroepen van het potentiële publiek heeft, en welk image de „ideale" bioscoop heeft en hoe de verschillen tussen beide images eventueel door veranderingen en/of voorlichting uit de weg geruimd kunnen worden. Ik hoop hier in een volgend artikel op terug te komen. Drs. P. M. H. Cuijpers Wegens beëindiging van het lidmaat schap van de hiernavermelde voormali ge leden worden de leden van de Ne derlandse Bioscoopbond en de Neder landse Vereniging van Bioscooprecla me-Exploitanten uitgenodigd binnen acht dagen na het verschijnen van deze publicatie eventuele vorderingen schrif telijk bij het Bondsbureau in te lienen. Deze publicatie heeft betrekking op: Mr. P. A. Meerburg, Bijou-Hilversum; Fortuna N.V., Parisien-Amsterdam; Ma drid N.V., Centraal-Amsterdam; Stich ting Dorpshuis in liquidatie, Dorpshuis- Alblasserdam; N.V. Luxor, Roxy-Gorin- chem en City-Leerdam; N.V. Alcazar, Alcazar-Helmond; Firma Wed. A. Wij laars en Zoon, Centraal-Someren; H. J. Buursema, Corso-Leek; E. B. Spiero, Sporthotel-Nieuwkoop; J. J. Tonnaer, Tobi-Vaals; J. B. Westland, Luxor-Vee- nendaal; P. Kijzer, Kappa Filmproduc tie-Amsterdam; N.V. Nederlandse Film productie Maatschappij-Rotterdam; Standaardfilms Productie Maatschap pij-Amsterdam; Mr. R. C. J. M. Rijssen- beek, Helicon Films-Mook; Cineurope N.V., filmproduktiezaak te Amsterdam. Volgens een publikatie in het Ameri kaanse blad „American Cinematogra- pher" is door Bell Howell voor Na tional Feature Ltd. een mini-bioscoop met 228 zitplaatsen in Columbia Tenn. ingericht met een volautomatische dubbele 16 mm-apparatuur. Een schakelinstallatie maakt het mo gelijk om vanaf een centraal punt de projectoren in bedrijf te stellen en te stoppen, de film terug te wikkelen, de scherpte te regelen en de zaalverlich ting zowel als de pauze-muziek te stu ren. Voor het continu in bedrijf houden van deze kleine bioscoop zijn aldus slechts 2 personen nodig. 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1972 | | pagina 25